Blog |

Hoogsensitiviteit

Dankbaar en blij word ik van de gesprekken die ik dagelijks voer met zowel nieuwe cliënten als die al langer bij mij komen. Dat wat de ander vertelt gaat gepaard met een lach en een traan.

Het geeft mij veel voldoening om naast goede voeding ook een luisterend oor te zijn en door coaching en passende oefeningen iemand bijvoorbeeld minder angst en verdriet te laten ervaren en hun diepste verlangen te laten voelen en daarnaar te gaan leven. Daarnaast is goede voeding tot ons nemen onlosmakelijk verbonden met iemands welbevinden.

Vaak komen mensen met mij in contact als ze darmklachten hebben, een chronische ziekte, te veel eten of te weinig eten en van daaruit pak ik samen met de cliënt de onderliggende problematiek aan om uiteindelijk een betere relatie met voeding te krijgen. De afgelopen jaren merk ik dat er steeds meer stress gerelateerde klachten komen. Mensen hebben het gevoel alle ballen hoog te moeten houden. Werk en privé wordt vaak nog meer gecombineerd nu mensen door Corona gedwongen worden thuis te werken. Mensen ervaren hierdoor meer prikkels en vallen steeds vaker uit en kunnen in het ergste geval in een burn-out terecht komen.

Ook bedrijven spelen steeds beter in om uitgevallen werknemers een coaching traject aan te bieden. Maar zoveel mensen zoveel behoeften. Ook lijkt er de afgelopen jaren steeds meer aandacht te komen voor mensen met een bepaalde mate van hooggevoeligheid (ook wel HSP of hoogsensitiviteit genoemd). Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat deze doelgroep gevoeliger is voor stress- en burn-out klachten. Zij hebben daardoor iets anders nodig op de vaak (prikkelrijke) werkvloer maar ook in hun privéleven. Wat is nu hooggevoeligheid en hoe kun je leren omgaan met deze eigenschap?

Als ik het vermoeden heb dat hooggevoeligheid onder de aanhoudende klachten zit, werk ik samen met mijn collega Carolien Beverwijk. Zij is HSP, stress- en burn-out coach en expert op dit gebied. In onderstaand stukje vertelt ze graag over wat ze doet en hoe u met haar in contact kunt komen om nog meer vrijheid en geluk te gaan ervaren.

 

“Mijn naam is Carolien en ik voel me blij en gelukkig als ik een steentje kan bijdragen aan een mooiere wereld. Ik doe dit door mijn kennis en levenservaring te delen vanuit mijn eigen zoektocht naar mezelf en welke rol mijn hoogsensitiviteit hierin heeft gespeeld. Ik coach nu hoogsensitieve mensen in hun persoonlijke ontwikkeling en bij stress en burn-outklachten. Door hierbij de focus te leggen op je talenten en het versterken van je “ik-kracht”, help ik je weerbaarder te maken voor stress en burn-outklachten.”

Wat is hoogsensitiviteit en wat is de relatie met stress en burn-out?
Hoogsensitiviteit is een erfelijke karaktereigenschap die bij ongeveer 20% van de mensen voorkomt. Mensen die hoogsensitief zijn, nemen meer prikkels waar dan gemiddeld en verwerken deze diepgaand. Dit komt omdat zij een gevoeliger zenuwstelsel hebben.

Je kunt je vast wel voorstellen dat in de huidige tijd van toenemende prikkels, onzekerheid en hoge verwachtingen je als HSP’er al snel overprikkeld kunt voelen en stressklachten ervaart omdat je emmertje eerder vol is.

Hoogsensitiveit is een eigenschap met veel mooie talenten. Een groot invoelend vermogen, een sterk rechtvaardigheidsgevoel, oog voor detail en intens kunnen genieten zijn hier een aantal voorbeelden van. Echter de meeste HSP’ers ervaren vooral de “lastkant” van de eigenschap. Ze zijn vermoeid, stressgevoelig en voelen zich vaak anders en eenzaam. Om deze “lastkant” niet te hoeven voelen, hebben veel HSP’ers zich “overlevingsstrategieën” aangeleerd. Dit uit zich in het heel goed zorgen voor de ander en zich aanpassen aan hun omgeving.

Maar als jij je continu afstemt op de ander, voel je niet meer wat je eigen behoefte is en raak je verdwaald van jezelf. Je luistert dan niet (of onvoldoende) naar je eigen gevoel en gaat daardoor over je grenzen. Je geeft als het ware je eigen regie uit handen. Ook ontwikkelen veel HSP’ers hierdoor onbewust vaak een laag zelfbeeld. Als je dit maar lang genoeg volhoudt, raak je uiteindelijk jezelf kwijt. Stress en burn-out klachten liggen dan al snel op de loer.

In mijn coaching help ik je met het ontdekken van en hoe praktisch om te gaan met je hoogsensitiviteit. Ik leer je om vanuit je gevoel weer contact te maken met wie jij diep van binnen bent en hoe het is gesteld met jouw innerlijke balans in “denken-voelen-doen”. Hierdoor krijg je inzicht in je eigen grenzen, je talenten en je uitdagingen. Door de focus te leggen op je talenten en te leren deze op de juiste manier in te zetten, zul je meer (zelf)vertrouwen gaan ervaren. Dit maakt je weerbaarder voor stress en burn-out klachten en geeft je uiteindelijk weer persoonlijke kracht en vitaliteit.

Herken je bovenstaande klachten bij jezelf? Neem dan gerust contact met mij op via info@carolienbeverwijk.nl of via 06-29338364 voor een vrijblijvend (gratis) kennismakingsgesprek.

Voel je vrij om een kijkje te nemen op mijn website

Danielle

Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Gerelateerde berichten

De vrouwelijke energie en hormonen

Vrouwelijke energie in een wereld vol mannelijke energie.

IKIGAI

Laatst kwam mijn oudste zoon bij mij staan en vertelde dat hij als opdracht voor school iets moest schrijven over zijn Ikigai. Uh wat???

Pak Hypertensie aan

Eind 2020 kreeg ik de leuke vraag vanuit Arts en Leefstijl om als co-auteur mee te werken aan de handleiding “Pak Hypertensie Aan”.

Bewegen

Dat mensen nu zwaarder worden wijten ze steevast aan de Corona tijd waarin de sportscholen dicht zijn, ze hun fietstochtje naar het werk niet meer maken en de hoofdmaaltijden groter zijn en er meer tussendoor gegeten of gedronken wordt.