Blog |

Bewegen

Dat mensen nu zwaarder worden wijten ze steevast aan de Corona tijd waarin de sportscholen dicht zijn, ze hun fietstochtje naar het werk niet meer maken en de hoofdmaaltijden groter zijn en er meer tussendoor gegeten of gedronken wordt.

Dagelijks zie ik veel mensen met overgewicht, niet alleen tijdens mijn spreekuren, maar ook als ik buiten loop of op vakantie ben. Naast toename in gewicht ervaren mensen ook meer klachten als vermoeidheid, meer stress en slecht slapen en een vervelende bijkomstigheid is dat nu in Corona tijd de sportscholen en zwembaden gesloten zijn. Vaak hoor ik argumenten om niet te bewegen in de buitenlucht dat de weersomstandigheden niet goed zijn of het is te warm buiten, of het is te koud buiten, of het regent. Maar waar een wil is, is een weg!

Ik zelf wandel met de hond en loop al tientallen jaren fanatiek als recreatie hardloper. Een paar keer heb ik een halve marathon gelopen, maar dat doe ik niet meer door knieklachten op de langere afstanden. Ik trek nog wel een paar keer per week de hardloopschoenen aan, trek de deur achter mij dicht en ga lopen. Soms op een nuchtere maag in de vroege nog donkere ochtenduren, soms aan het einde van de dag. Wandelen en hardlopen is voor mij de beste remedie als ik moe ben of hoofdpijn heb, ik kom als herboren thuis! Onderweg kom ik een mooie dingen tegen als een zon op- of ondergang, hazen in het veld en andere mensen.

Het maakt niet hoe lang je extra beweegt, als je maar extra beweegt!

Ook ervaar ik dat er veel te weinig uitleg wordt gegeven over hoe ons lichaam nu werkt. Hoe schadelijk is dat buikvet nu eigenlijk? Waarom is het bijvoorbeeld goed om nuchter te bewegen? Wat gebeurt er als we 6x per dag blijven eten? Hebben we dag in dag uit 6 eetmomenten per dag nodig? Wat doet stress en slecht slapen met ons lijf?

Ook al zijn de sportscholen, zwembaden of andere clubjes tijdelijk gesloten, nu door de Corona en een andere keer is het door vakantie. Ga naar buiten wandelen, hardlopen, fietsen. Leefstijlverandering is ongelooflijk moeilijk, maar bedenk je dat pillen in de meeste gevallen niet de oplossing zijn, de oplossing ligt toch echt bij jezelf. Zowel in het maken van andere voedingskeuzes als in meer bewegen!

Je betaalt geen abonnement, buiten bewegen kan altijd en overal!

Misschien kan de app van de Hersenstichting “Ommetje” u motiveren en ondersteunen om daadwerkelijk die dagelijkse beweging te pakken. Deze is gratis te downloaden op de website van de Hersenstichting.

Ga ervoor lieve mensen, ga werken aan een gezond lijf en hoofd!

Danielle

Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Gerelateerde berichten

De vrouwelijke energie en hormonen

Vrouwelijke energie in een wereld vol mannelijke energie.

Hoogsensitiviteit

Dankbaar en blij word ik van de gesprekken die ik dagelijks voer met zowel nieuwe cliënten als die al langer bij mij komen. Dat wat de ander vertelt gaat gepaard met een lach en een traan.

IKIGAI

Laatst kwam mijn oudste zoon bij mij staan en vertelde dat hij als opdracht voor school iets moest schrijven over zijn Ikigai. Uh wat???

Pak Hypertensie aan

Eind 2020 kreeg ik de leuke vraag vanuit Arts en Leefstijl om als co-auteur mee te werken aan de handleiding “Pak Hypertensie Aan”.